Fogalomtár: Figyelem

figyelem

 
“Ezek a hibák figyelmetlenségből adódnak. / Ami érdekli arra oda tud figyelni, ami nem, arra nem. / Semmi baja a gyerek képességeinek, ha odafigyel, ötösre is tudja. / A gyerek nem figyel az órán, helyette a tolltartójával játszik, kinézeget az ablakon. / Ábrándozó, szétszórt a gyerek, elhagyja mindenét, nem írja fel a leckét, lehet, hogy figyelemzavaros?”
 
 
A fenti mondatok olyan maguktól értetődőnek hangzanak, hogy biztosak lehetünk benne: a figyelem a sikeres iskolai működésben nagyon fontos szerepet játszik. Az már nem ennyire egyértelmű, hogy pontosan mit kérünk számon a gyereken amikor arra kérjük, hogy figyeljen jobban. Mennyire a gyerek akaratán, igyekezetén múlik, hogy figyel-e? Mennyire látszik kívülről, ha valakinek a figyelmével gond van? Jobban tud-e figyelni valaki attól, hogy figyelmeztetik rá?
 
A sikeres tanórai működéshez a figyelemnek három, egymástól diagnosztikailag jól elkülöníthető, ám egymással folyamatos kölcsönhatásban lévő területének ép / az életkori szintnek megfelelő / megfelelően érett működésére van szükség. Ha egy szakembernek nincs eszköze mindhárom terület felmérésére, akkor nem érti pontosan a gyerek információfeldolgozási folyamatait, és legfeljebb hipotézis szinten fogalmazhatja meg, hogy a gyerek figyelmével “úgy általában” gond van.
 
A három területtel: a fókuszált figyelemmel, a megtartott figyelemmel és a koordinált figyelemmel a fogalomtár három külön szócikkben foglalkozik:
 

Fogalomtár: Fókuszált egycsatornás figyelem

Fogalomtár: Megtartott figyelem, terelhetőség

Fogalomtár: Koordinált többcsatornás figyelem


 
 
Szerző: Szűcs Imre Lóránt
 
Kép: dailymail.co.uk