Fogalomtár: Feladattartás

distracted2

 
A feladattartás azt jelenti, hogy valaki képes egy feladatban az elejétől a végéig benne maradni. Nem lép ki belőle spontán, nem bambul bele, nem kezd el közben valami mást csinálni.
 
A megfelelő feladattartás a sikeres, frusztrációmentes iskolakezdés fontos feltétele. Míg az óvodában a gyerek minden további nélkül (mentálisan és fizikailag is) kiléphet egy aktivitásból, feladatból, ugyanez az iskolában már nem “oké”.  Különösen a hagyományos, nagy létszámú, frontális oktatás várja el, hogy a gyerekek ne keltsenek zajt azzal, hogy feladat közben mást kezdenek csinálni, ne generáljanak többletmunkát a pedagógusnak azzal, hogy újra és újra vissza kell őket terelni a feladatba.
 
A megfelelő feladattartás hátterében több részterület együttes érettsége áll, nem önálló képesség, így önmagában, gyakoroltatással, jutalmazással-büntetéssel nem is fejleszthető. Az érettsége mellett a gyerek feladattartását tanórai helyzetben befolyásolja még:

– a környezet zajossága
– a feladat érthetősége
– a feladat nehézsége,
– a feladat monotonitása
– a gyerek pillanatnyi energiaszintje / fáradtsága
 
A feladattartásra hatással lévő, komplex képességdiagnosztikával vizsgálható területek a következők:

gátlás-késleltetés (automatikus vagy akaratlagos mozgás- és viselkedésszabályozás)
megtartott figyelem (mennyire terelhető, vagy terelődik spontán a figyelem)
koordinált figyelem (tud-e egyidejűleg “kifelé és befelé” figyelni)
fáradás (energiadeficit – figyelmi energiaszint gyors lemerülése)
 
Fontos! Az, hogy a gyerek otthon képes akár egy órát “szépen” ellegózni, szerepjátékozni, tévézni, tableten játszani, még korántsem jelenti azt, hogy képes lesz az iskolában, irányított helyzetben tartósan feladatban maradni. Iskolakezdés előtt álló gyerekeknél komplex képességdiagnosztika képes a gyerek feladattartását megfelelő biztonsággal bejósolni.
 
 
 
Szerző: Szűcs Imre Lóránt
 
 
További szócikkek:
Fogalomtár: Hallás (érzékelés-észlelés)
Fogalomtár: Vizuális észlelés (érzékelés-észlelés)
Fogalomtár: Gátlás-késleltetés (szervező funkciók)
Fogalomtár: Figyelem (szervező funkciók)
Fogalomtár: Fókuszált egycsatornás figyelem (szervező funkciók)
Fogalomtár: Megtartott figyelem, terelhetőség – (szervező funkciók)
Fogalomtár: Koordinált többcsatornás figyelem (szervező funkciók)
Fogalomtár: Logikai műveletek (gondolkodás – tárolás)
Fogalomtár: Munkamemória (gondolkodás – tárolás)
Fogalomtár: Beszédértés