Fogalomtár: Tehetség

A tehetség a majdani kiválóság ígérete. Legáltalánosabb definíciója szerint egy olyan, a jelenben meglévő jelentős többletképesség, többletérdeklődés, többletcselekvés, vagy többlet-adottság, amely a jövőbeni kiválóság ígéretét hordozza magában. Hogy az ígéretből mi realizálódik, az a veleszületett képességek, tulajdonságok mellett nagyban függ a gyereket körülvevő környezettől is: képességeinek, szükségleteinek megfelelő mennyiségű és minőségű inger, aktivitás, lehetőség veszi-e körül a gyereket, észreveszi-e a család, az oktatási és azon kívüli intézmények, gyerekekkel foglalkozó szakemberek a gyerekben lévő potenciált, és ha igen, mit kezdenek vele.
Gyerekeknél a majdani kiemelkedő teljesítmény ígéretét hordozó többletképességekre, többlet-adottságokra a következő jelekből következtethetünk:
– szokatlanul erős, mély és/vagy széles, kitartó érdeklődés
– valamilyen területen életkorához képest kiugró teljesítmény
– valamely aktivitásban való erőteljes, szenvedélyes, önként választott részvétel
– társaihoz képest az adott területen gyorsabb, szélesebb vagy mélyebb fejlődés
– eredeti látásmód, a megszokott sémáinktól eltérő ötletek, új utak keresése
A gondolkodásban, fejlődési tempóban és eredeti látásmódban megjelenő többlet azonosítása képességtesztekkel lehetséges, de ez önmagában kevés ahhoz, hogy a gyermek számára megfelelő (képességei kibontakoztatásában támogató) környezet kiválasztásában, megtervezésében érdemi tanácsot lehetne adni. A többletképességek ugyanis csak szűk területét jelentik a gyermek működésének.
Minden gyereknek, így a többletképességgel rendelkezőknek is vannak ugyanis önmagukhoz képest gyengébb, vagy éretlenebb képességterületei, érzelmi és társas működésük, kudarctűrésük, terhelhetőségük. Ezek a tulajdonságok legalább olyan fontosak a gyermek számára optimális inger- terhelési- és elvárás-környezet kialakításában, mint maga a többletképesség. A gyerek működésének megértése nélkül (komplex, széles spektrumú képességdiagnosztika hiányában) a gyerek tehetségével ugyan lehet foglalkozni, de a tehetséggondozás célja (szakmailag nem teljesen fogalmatlan szakemberek viszonylag teljes egyetértése szerint) soha nem a tehetség fejlesztése, hanem a tehetséges gyerek globális fejlődése számára legmegfelelőbb fejlődési környezet biztosítása.
Kapcsolódó:
Tévhitek a tehetségről IV. – Versenyben mutatja meg magát a tehetség