

Cikkek – Fogalomtár
Korai intenzív nyelvtanulás – előny vagy rizikó?
Szeretjük a gyerekünket, minden jót meg akarunk adni neki. Mi csak felnőttként tanulhattunk nyelveket, talán ezért nem tanultunk meg jól angolul / németül […]
Mit tegyünk, ha kiemelkedően tehetséges a gyermekünk?
A csalad.hu portálon Szűcs Anikó riportja részeként megjelent interjú eredeti, szerkesztetlen szövege. Mit nevezünk tehetségnek? A majdani kiválóság ígéretét. A tehetség […]
Egyenlő, méltányos vagy igazságos?
A jelenlegi magyar, államilag finanszírozott oktatás jelenleg legjobban szem előtt lévő területe a tanterv. A NAT valóban közel sem tökéletes, helytállóak az azt […]
NAT a kid anymore!
Mi a NAT? A NAT osztályfokhoz kapcsolt kimeneti célokat határoz meg. A kimeneti célok jellemzően kétfelé sorolhatóak: tartalmi célok (tárgyi tudás) és kompetenciák […]
Unatkozik a gyerek az iskolában!
Gyakran panaszkodnak a gyerekek arra, hogy az iskola, vagy éppen xy tantárgy unalmas. Szülőként hajlamosak vagyunk rögtön az iskolarendszert, az unalmasan tanító tanárt, […]
Fogalomtár: Olvasás
Az alsó tagozat egyik legfontosabb feladata, hogy minden gyerek számára lehetővé tegye a technikailag könnyedén kivitelezett, értő olvasást. A cikk célja, hogy […]
Képességfejlesztés, iskolaválasztás
Az interjú szerkesztett változata megjelent a “NOE levelek” 2019 június-júliusi számában, Lódi Viktória készítette. Mely képességek fejlesztése a meghatározó alsó tagozatban? […]
Fogalomtár: Téri-vizuális képességek
Vannak, akik legendásan könnyedén tájékozódnak akár ismeretlen környezetben is, mások képesek eltévedni, összezavarodni az általuk jól ismert környéken is, főleg, ha valami apróság […]
Tehetség: elfogultság vagy valódi többletképesség?
Az interjú szerkesztett, rövidített változata megjelent a BabaPatika 2019 júliusi számában, Molnár Ági készítette. Egyáltalán mit nevezünk tehetségnek? És ez mennyire objektív fogalom? […]
Fogalomtár: Verbális képességek
Verbalitásunk magasabb szintű mentális képességeink szavakhoz, fogalmakhoz, szövegekhez kapcsolódó területe. Az iskolai tananyag megértésében az egyik legfontosabb, megkerülhetetlen képességterület. Meghatározza hallott, olvasott szövegek, […]
Fogalomtár: Motiváció
Hogyan motiváljuk a gyereket a tanulásra? Már mindent próbáltunk: elmagyaráztuk neki értelmesen, hogy miért fontos (felvételi, ne utcaseprő legyen belőle), próbáltuk dicsérni, jutalmazni, ígértünk […]
Fogalomtár: Flexibilitás
Idegrendszerünk legfontosabb funkciója a környezetünkhöz való alkalmazkodás biztosítása. Születésünktől fogva tanulunk, alkalmazkodunk a környezetünkhöz anélkül, hogy erről tudnánk, vagy ezért akaratlagosan tennénk. […]
Fogalompár: teljesítményigény – teljesítménykényszer
A teljesítményigény egy feladathelyzetben megjelenő késztetés arra, hogy a feladatot befejezzük, és képességeinkhez mérten a lehető legjobb teljesítményt produkáljuk. Ez a késztetésünk […]
Hány évesen menjen a gyerek iskolába?
A kérdésre sajnos nincs “tuti”, “mindig beválós” válasz: csakúgy, mint a gyerek számára legmegfelelőbb iskola megválasztása esetében, a döntés minden gyereknél egyéni […]
Hogyan válasszunk iskolát?
Az interjú szerkesztett, rövidített változata megjelent a Nők Lapja 2019/4. számában. A legfontosabb szempont, hogy ne a legjobb, hanem a gyerek képességeinek […]
Fogalomtár: Hosszú távú memória
A kognitív idegtudomány az emlékezet működését többféle modell alapján magyarázza. A modellekben közös, hogy megkülönböztetik a tartalmak (adatok, változók, sémák) ideiglenes, pillanatnyi, tudatban […]
Fogalompár: Megfelelési igény – megfelelési kényszer
Az emberek nagy része törekszik arra, hogy a környezetében pozitív benyomást keltsen. A gyerekek sem képeznek ez alól kivételt: legnagyobb részük igyekszik megfelelni […]
Tévhitek a tehetségről III. – Tehetség = ötös, ötös = okos
Mindannyiunknak van legalább egy gyerekkori ismerőse, aki általánosban, sőt, még akár gimnáziumban is végig kitűnő volt, mégsem vitte igazán sokra. Már az egyetemen […]
Fogalomtár: Szerialitás
Az időbeli és térbeli sorbarendezés képessége az információfeldolgozás több szintjén is megjelenik, bármely szinten és területen történő szeriális bizonytalanság / gyengeség elakadást okoz. […]
Tévhitek a tehetségről II. – A tehetség deviáns
“A gyereknek túl magas az IQ-ja / kreatív / nagyon érdeklődő, ezért nem köti le az iskola, ezért nincs barátja, ezért nem figyel, […]
Fogalomtár: Beszédészlelés
A hallás útján beérkező információ az észlelés pillanatáig nem rendelkezik alakzattal, jelentéssel: idegi jelek nyers, feldolgozatlan sorozata, amelyből az észlelőrendszer alkot […]
Tévhitek a tehetségről I. – “Mindenki tehetséges valamiben…
…csak meg kell találni, hogy miben”. Talán az egyik legelterjedtebb, még szakképzett személyek körében is széles körűen hangoztatott hiedelem. Gyors […]
Fogalomtár: Tehetség
Legáltalánosabb definíciója szerint a tehetség egy olyan, a jelenben meglévő jelentős többletképesség vagy többlet-adottság, amely a jövőbeni kiemelkedő teljesítmény ígéretét hordozza magában. Hogy […]
Fogalomtár: Tanult tehetetlenség
Az iskolai teljesítményhelyzethez kapcsolódó önbizalomhiány legtöbbször a gyerek korábbi tapasztalataiból, kudarcaiból ered. Ha egy gyerek tartósan azt tapasztalja, hogy valami nem, vagy nagyon […]
Fogalomtár: Grammatikai működés
A nyelv grammatikai (nyelvtani) elemei teszik lehetővé számunkra, hogy a világot térbeli, időbeli, ok-okozati, tulajdoni, stb. viszonyok mentén értsük meg és írjuk le. […]
Fogalomtár: Energiadeficit
Koncentrációra, szellemi aktivitásra fordítható energiáink egy mentálisan fárasztó nap végére legtöbbször elapadnak, csak alvással “tölthetőek vissza”. Az iskolában töltött idő legnagyobb részében a […]
Fogalomtár: Beszédértés
“Mit nem értesz ezen, kisfiam? Háromszor elmondtam, miért nem figyelsz?” A hallott szövegek megértése az iskolában kulcsfontosságú képesség. Csakúgy, mint az olvasott […]
Fogalomtár: Munkamemória
A memóriafunkciók dolgok ideiglenes, vagy hosszú távú tárolását végzik. Amíg a hosszú távú memória sémák (procedúrák és adatok) tárolását végzi, a munkamemória a mentális […]
Fogalomtár: Logikai műveletek
Gondolkodásról akkor beszélünk, amikor az elme a környezetében lévő (előzetesen észlelt és összerendezett) dolgokkal / dolgokon műveleteket végez. A műveletek “nyersanyagai” lehetnek képek, […]
Fogalomtár: Koordinált többcsatornás figyelem
Tízből nyolc felső tagozatos gyerek a következőképpen írja le egy átlagos matek / történelemóráját: “bejön a tanár, és kivetíti a vázlatot / elkezdi […]
Fogalomtár: Megtartott figyelem, terelhetőség
Az iskolai aktivitások legnagyobb részében a gyerek akkor tud sikeresen működni, ha hosszabb-rövidebb ideig (amíg az adott feladat, tanóra, magyarázat, stb. igényli), képes […]
Fogalomtár: Fókuszált egycsatornás figyelem
A fókuszált figyelem az idegrendszernek az a tulajdonsága, amellyel az észlelt környezetből kiemeli és középpontban tartja (szorítja) azokat a dolgokat, amikkel/amiken az elme […]
Fogalomtár: Figyelem
“Ezek a hibák figyelmetlenségből adódnak. / Ami érdekli arra oda tud figyelni, ami nem, arra nem. / Semmi baja a gyerek képességeinek, ha […]
Fogalomtár: Feladattartás
A feladattartás azt jelenti, hogy valaki képes egy feladatban az elejétől a végéig benne maradni. Nem lép ki belőle spontán, nem bambul bele, […]
Fogalomtár: Vizuális észlelés
A vizuális észlelés a szemek által érzékelt (látás), és az agyba juttatott nyers idegi jeleket (élek, ívek, szögek, színek) dolgozza fel, alakítja jelentésteli […]
Fogalomtár: Kontrollfunkciók: gátlás-késleltetés
Az idegrendszer az érzékszervek által összegyűjtött és az észlelőrendszer által alakzatba rendezett, azonosított információt a szervező funkciók segítségével készíti elő a további, magasabb […]
Fogalomtár: Hallás
Az idegrendszer az őt körülvevő környezetről az érzékszervek segítségével gyűjt információt. A hallás során a fül összegyűjti, és idegi jellé alakítja a levegő […]
Látni és érteni a gyerek működését a maga komplexitásában
Szűcs Imre Bonis Bona díjas kiváló tehetséggondozóval, a Fazekas Gimnázium és a Telki Általános Iskola iskolapszichológusával beszélgettünk tehetségazonosításról és tanácsadásról, pályaorientációról és a szülők […]