Fogalompár: Megfelelési igény – megfelelési kényszer

  Az emberek nagy része törekszik arra, hogy a környezetében pozitív benyomást keltsen. A gyerekek sem képeznek ez alól kivételt: legnagyobb részük igyekszik megfelelni […]

Teljes cikk elolvasása

Tévhitek a tehetségről III. – Tehetség = ötös, ötös = okos

  Mindannyiunknak van legalább egy gyerekkori ismerőse, aki általánosban, sőt, még akár gimnáziumban is végig kitűnő volt, mégsem vitte igazán sokra. Már az egyetemen […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Szerialitás

  Az időbeli és térbeli sorbarendezés képessége az információfeldolgozás több szintjén is megjelenik, bármely szinten és területen történő szeriális bizonytalanság / gyengeség elakadást okoz. […]

Teljes cikk elolvasása

Tévhitek a tehetségről II. – A tehetség deviáns

  “A gyereknek túl magas az IQ-ja / kreatív / nagyon érdeklődő, ezért nem köti le az iskola, ezért nincs barátja, ezért nem figyel, […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Beszédészlelés (érzékelés-észlelés)

      A hallás útján beérkező információ az észlelés pillanatáig nem rendelkezik alakzattal, jelentéssel: idegi jelek nyers, feldolgozatlan sorozata, amelyből az észlelőrendszer alkot […]

Teljes cikk elolvasása

Tévhitek a tehetségről I. – “Mindenki tehetséges valamiben…

    …csak meg kell találni, hogy miben”.     Talán az egyik legelterjedtebb, még szakképzett személyek körében is széles körűen hangoztatott hiedelem. Gyors […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Tehetség

  Legáltalánosabb definíciója szerint a tehetség egy olyan, a jelenben meglévő jelentős többletképesség vagy többlet-adottság, amely a jövőbeni kiemelkedő teljesítmény ígéretét hordozza magában. Hogy […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Tanult tehetetlenség

  Az iskolai teljesítményhelyzethez kapcsolódó önbizalomhiány legtöbbször a gyerek korábbi tapasztalataiból, kudarcaiból ered. Ha egy gyerek tartósan azt tapasztalja, hogy valami nem, vagy nagyon […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Grammatikai működés

  A nyelv grammatikai (nyelvtani) elemei teszik lehetővé számunkra, hogy a világot térbeli, időbeli, ok-okozati, tulajdoni, stb. viszonyok mentén értsük meg és írjuk le. […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Energiadeficit

  Koncentrációra, szellemi aktivitásra fordítható energiáink egy mentálisan fárasztó nap végére legtöbbször elapadnak, csak alvással “tölthetőek vissza”. Az iskolában töltött idő legnagyobb részében a […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Beszédértés

  “Mit nem értesz ezen, kisfiam? Háromszor elmondtam, miért nem figyelsz?”   A hallott szövegek megértése az iskolában kulcsfontosságú képesség. Csakúgy, mint az olvasott […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Munkamemória (gondolkodás – tárolás)

A memóriafunkciók dolgok ideiglenes, vagy hosszú távú tárolását végzik. Amíg a hosszú távú memória sémák (procedúrák és adatok) tárolását végzi, a munkamemória a mentális […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Logikai műveletek (gondolkodás – tárolás)

  Gondolkodásról akkor beszélünk, amikor az elme a környezetében lévő (előzetesen észlelt és összerendezett) dolgokkal / dolgokon műveleteket végez. A műveletek “nyersanyagai” lehetnek képek, […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Koordinált többcsatornás figyelem (szabályozó-szervező funkciók)

  A figyelem hiába megfelelően koncentrált és tartós, ha agy gyerek nem tud egyidejűleg több dologra is figyelni, az az iskolai teljesítményt visszaveti. A […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Megtartott figyelem, terelhetőség – (szabályozó-szervező funkciók)

  Az iskolai aktivitások legnagyobb részében a gyerek akkor tud sikeresen működni, ha hosszabb-rövidebb ideig (amíg az adott feladat, tanóra, magyarázat, stb. igényli), képes […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Fókuszált egycsatornás figyelem (szervező funkciók)

  A fókuszált figyelem az idegrendszernek az a tulajdonsága, amellyel az észlelt környezetből kiemeli és középpontban tartja (szorítja) azokat a dolgokat, amikkel/amiken az elme […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Figyelem (szervező funkciók)

  “Ezek a hibák figyelmetlenségből adódnak.” “Ami érdekli, arra oda tud figyelni, ami nem, arra nem.” “Semmi baja a gyerek képességeinek, ha odafigyel, ötösre […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Feladattartás

  A feladattartás azt jelenti, hogy valaki képes egy feladatban az elejétől a végéig benne maradni. Nem lép ki belőle spontán, nem bambul bele, […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Vizuális észlelés (érzékelés-észlelés)

  A vizuális észlelés a szemek által érzékelt (látás), és az agyba juttatott nyers idegi jeleket (élek, ívek, szögek, színek) dolgozza fel, alakítja jelentésteli […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Gátlás-késleltetés (szabályozófunkciók)

  Az idegrendszer az érzékszervek által összegyűjtött és az észlelőrendszer által alakzatba rendezett, azonosított információt a szervező funkciók segítségével készíti elő a további, magasabb […]

Teljes cikk elolvasása

Fogalomtár: Hallás (érzékelés-észlelés)

  Az idegrendszer az őt körülvevő környezetről az érzékszervek segítségével gyűjt információt. A hallás során a fül összegyűjti, és idegi jellé alakítja a levegő […]

Teljes cikk elolvasása

Látni és érteni a gyerek működését a maga komplexitásában

Szűcs Imre Bonis Bona díjas kiváló tehetséggondozóval, a Fazekas Gimnázium és a Telki Általános Iskola iskolapszichológusával beszélgettünk tehetségazonosításról és tanácsadásról, pályaorientációról és a szülők […]

Teljes cikk elolvasása