Fogalomtár: Figyelem

„Ezek a hibák figyelmetlenségből adódnak. / Ami érdekli arra oda tud figyelni, ami nem, arra nem. / Semmi baja a gyerek képességeinek, ha odafigyel, ötösre is tudja. / A gyerek nem figyel az órán, helyette a tolltartójával játszik, kinézeget az ablakon. / Ábrándozó, szétszórt a gyerek, elhagyja mindenét, nem írja fel a leckét, lehet, hogy figyelemzavaros?”
A fenti mondatok olyan maguktól értetődőnek hangzanak, hogy biztosak lehetünk benne: a figyelem a sikeres iskolai működésben nagyon fontos szerepet játszik. Az már nem ennyire egyértelmű, hogy pontosan mit kérünk számon a gyereken amikor arra kérjük, hogy figyeljen jobban. Mennyire a gyerek akaratán, igyekezetén múlik, hogy figyel-e? Mennyire látszik kívülről, ha valakinek a figyelmével gond van? Jobban tud-e figyelni valaki attól, hogy figyelmeztetik rá?
A sikeres tanórai működéshez a figyelemnek három, egymástól diagnosztikailag jól elkülöníthető, ám egymással folyamatos kölcsönhatásban lévő területének ép / az életkori szintnek megfelelő / megfelelően érett működésére van szükség. Ha egy szakembernek nincs eszköze mindhárom terület felmérésére, akkor nem érti pontosan a gyerek információfeldolgozási folyamatait, és legfeljebb hipotézis szinten fogalmazhatja meg, hogy a gyerek figyelmével „úgy általában” gond van.
A három területtel: a fókuszált figyelemmel, a megtartott figyelemmel és a koordinált figyelemmel a fogalomtár három külön szócikkben foglalkozik:
http://nagykep.hu/2017/02/17/fogalomtar-szervezo-funkciok-fokuszalt-egycsatornas-figyelem/
http://nagykep.hu/2017/02/17/fogalomtar-szervezo-funkciok-megtartott-figyelem-terelhetoseg/
http://nagykep.hu/2017/02/17/fogalomtar-szervezo-funkciok-koordinalt-tobbcsatornas-figyelem/
Szerző: Szűcs Imre Lóránt
Kép: dailymail.co.uk