

Ajánlások, vélemények
Szakmai ajánlások

Hámori Veronika
a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorlóiskola igazgatója 2000-2015
Az, hogy egy gyerek
az iskolás éveire később örömmel, vagy rossz érzésekkel gondol
vissza, sok mindenen múlik. A gyerekek nagyon sok mindenben
(képességeikben, személyiségükben, családi hátterükben)
különböznek, amikor hat-hét évesen elkezdik az iskolát. Egy valami
azonban közös bennük, legalább is egy darabig: mind kíváncsiak, és
mind szeretnék megmutatni, hogy ügyesek, okosak, érdemesek a tanító
és a szülő dicséretére. Ezt a kíváncsiságot és igyekezetet
szerencsés esetben nem veszítik el, de nem alakul bennük görcsös
megfelelési kényszerré sem: egészséges önbizalom, bátorság,
kezdeményezőkészség válik belőle. Tapasztalatom szerint
(képességeiktől viszonylag függetlenül) azok a gyerekek tudják
tartósan megőrizni érdeklődésüket, nyitottságukat és önbizalmukat,
akiket mind a szülő, mind a pedagógus ért, pontosan ismer. Tudják,
miben tud csillogni a gyerek, de azt is, miben, és hogyan kell
fejlődnie. Támogatják az önállóságát, de nem várnak tőle olyat,
amire nem képes. Tudják, hogy mikor, miben kell a gyereknek
igazodnia az iskolához, de azt is észreveszik, ha az iskolának kell
igazodnia a gyerekhez. Ezt a fajta szülői és pedagógiai
gyermekismeretet, tudatosságot segíti elő, gazdagítja az a plusz
tudás, amihez a pszichológus szakember a maga eszközeivel hozzáfér.
Több, mint tíz éve ismerem Szűcs Imre tevékenységét. Tanúja voltam
annak, hogy hogyan segített pedagógus kollégáknak utat találni
"sorból kilógó" gyerekekhez, és sok olyan szülőt ismerek, akik neki
köszönhetik gyerekükkel való kapcsolatuk javulását. Aki hozzá
fordul segítségért, nem fog csalódni.

Dr. Pászthy Bea PhD
egyetemi docens, Semmelweis Egyetem, I. Gyermekgyógyászati Klinika
Egy bajban lévő, lelki egyensúlyából kibillent gyereknek az tud hatékonyan segíteni, aki nem csak magát a problémát, vagy csak annak tünetét látja, hanem összefüggéseiben érti a probléma természetét, rálát annak kialakulásának és fennmaradásának oki összefüggéseire.
A gyermekpszichiátriai szakrendelésre érkező gyerekek egy részénél felmerül, hogy problémájuk közvetve vagy közvetlenül kapcsolódik az iskolához, a teljesítményhez. A dühös, agresszív, dacos kamasz haragja mögé pillantva sokszor derül ki, hogy úgy érzi, nem tud megfelelni szülei, vagy az iskola elvárásainak. A fejfájós, vagy a gyorsan kimerülő gyerek problémája mögött ott lehet, hogy a többi gyerekhez mérten többszörös energiájába telik odafigyelni órán vagy éppen megérteni a feladatokat. Előfordul az is, hogy a problémás gyermek számára az iskolai terhelés nem megfelelő: képességeihez mérten túl erős, vagy túl gyenge iskolába jár. Olyan esetekben szoktam megkérni a szülőt, hogy vegyenek részt a Nagy Kép felmérésén, amikor a diagnózis pontos felállításához, a probléma rendszerszintű megértéséhez szükség van a gyermek tanuláshoz, iskolai beváláshoz kapcsolódó képességeinek ismeretére: ezáltal fény derüljön a gyengeségeire, elakadásaira csakúgy, mint az erősségeire és többleterőforrásaira is. A felmérés amellett, hogy nagyon finom, részletes profilt rajzol a gyerekek képességeiről, összefüggésekre is rámutat, estenként bevilágít a gyermek pszichés működésének mélyebb rétegeibe is.

Dr. Gyarmathy Éva PhD
klinikai és neveléslélektan szakpszichológus, MTA TTK Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Kutatóintézete
A tehetséges
gyermekekben rejlő többlet mindig egy nagyobb, sokszínű egész
része: minden gyermek teljesen egyedi együttállását mutatja azoknak
a képességbeli, pszichológiai és szociális adottságoknak,
amelyekben erősségei megjelennek. Önmagában egy részterület (pl:
IQ) megismerése informatív lehet, ám a képességbeli adottságok és a
pszichológiai működésmód bonyolult interakcióinak megértéséhez, a
gyermek szempontjából fontos döntések meghozatalához nem elegendő.
A tehetséggondozás - ezen belül a tehetségazonosítás és tanácsadás
- nem a gyerek tehetségének, hanem a tehetséges gyermek egészének
fejlődését kell, hogy segítse, szem előtt tartsa. Ajánlom a "Nagy
Kép"-et minden szülőnek, aki gyermekében többletképességet észlel,
és szeretne ehhez kapcsolódóan tanácsot
kérni.
Szülői visszajelzések
Nagyon hálás vagyok. Több olyan dolgot is mondott, amire évek óta nem találtam a választ.
Már az első beszélgetésen kaptunk olyan tanácsokat, amelyek működtek.
Voltunk több helyen is. Mindenhol mondtak valamit, de érdemben nem jutottunk előrébb. Imre végre elmagyarázta érthetően, hogy mi a probléma, és hogy mi mit tehetünk.
Úgy érzem, hogy az Önök által végzett vizsgálatok eredményeinek ismerete és megértése, elfogadása közelebb hozza a gyermeket a szülőhöz.
Tömény, hasznos, elgondolkodtató és cselekvésre ösztönző.
Gyermeknevelésünk egyik legjobb döntése volt, kétszer is, hogy önhöz fordultunk.
A szülő célirányosabban tud segíteni az elakadások esetén, egyszerűen jobban megismeri a gyermeket.
Egészen lenyűgöző, amit csináltok. És ahogyan. Nagyon szépen köszönjük még egyszer!
Tudtam, vagy legalább is sejtettem, hogy a Ti munkátok nagyobbrészt a szülők lelkének rendberakásáról szól, megerősítettél ebbéli hitemben. Tényleg helyükre tetted a dolgokat. Köszönet érte.
Nagyon hálásak vagyunk Imrének, mert nélküle még ma is azt hinnénk, hogy szülőként mi szúrjuk el a nevelést. Annyi jó tanácsot kaptunk, hogy iskolaváltás helyett végül lányunk szuper jól érzi magát és jól is teljesít. Köszönjük!
4 éve jártunk Önöknél, gyermekünknek váltásra volt szüksége. Az új iskola kiválasztásánál megfogadtuk az Önök tanácsait, véleményét, amelyeket az elmúlt négy év teljes mértékben igazolt. Nagyon hálásak vagyunk, köszönjük!
Hálás vagyok azért a vizsgálatért amit kaptam, mert a negyedik osztályos gyermekem az eddigi iskolai évei alatt több „szakavatott” szem felügyelete alatt volt, és egyetlen szakemberben sem merült fel, hogy mi lehet az oka a kisfiam viselkedésének és iskolához való hozzáállásának. Pontos iránytűt kaptam arra nézve hogyan segítsek a gyerekemen.
Életem egyik legjobb döntése volt, hogy ide elhoztam. Egy fokozatosan egyre nagyobb problémagombolyagot görgettünk magunk előtt, minden szakember, akihez korábban fordultunk, csak a saját szakterületét látta. Végre megértettem, hogy a problémák hogyan függnek össze egymással, látom, merre induljunk.
Le a kalappal ön előtt, mert csak sejtjük hogy mennyi energia, türelem, fókusz, szakértelem kell egy ilyen felméréshez, és ezenfelül ön ezt játékosan, humorral ékelve vezette végig. Jó volt megtapasztalni. Köszönjük szépen!
Annyira hálásak vagyunk. :) Gondoltam, hogy örülni fogsz annak, hogy te is megkapod a pozitív visszacsatolást! :) Annyira jó látni, hogy hónapok alatt mekkora változáson ment át!
Köszönöm a segítséget! Sokkal jobban tudom, mit tudok, mit érdemes tennem. Nagylányom jobb megértéséhez is kaptam támpontokat.
Rendkívül nagy segítségnek tartom a munkátokat, és mindenkinek ajánlom is, hogy amennyiben szeretné jobban ismerni, érteni a gyerekét, akkor keressen fel benneteket.
Nagyon köszönjük az igen alapos, körültekintő és részletes helyzetértékelést a “most hol tartunk” és a “ milyen irányba érdemes lépéseket tennünk” szülői dilemmáinkban. Ami igazán nagyszerű, hogy a vizsgálatban részt vett 12 és 16 éves gyermekeink is gazdagodtak az önmagukról alkotott ismereteikben, a képességeikről és a lehetőségeikről, melyek rövid, de hosszú távon is kiszélesíthetik a horizontjukat.
Nyolcadikba készülő fiunk középiskolai továbbtanulása ügyében kértük segítségedet. Ez már a második alkalom volt, már az általános iskola kiválasztása előtt is felkeresünk Téged. A tanácsaidat megfogadva írtuk be az iskolákat a jelentkezési lapra. Végül az első helyen megjelölt iskolába került be gyermekünk. Nagyon sokat segített a felvételi időszakban (is) az az objektív jellemzés, amelyet tőled kaptunk a képességeit illetően. Nyugodtan nézünk az elkövetkező évek elé, mert tudjuk, hogy elakadás esetén van kihez fordulnunk :) Mégegyszer köszönjük a segítségedet! Hiánypótló munkádhoz sok sikert és kitartást kívánunk!
Ajánlottalak Benneteket egy kedves baráti házaspárnak, szívből köszönünk mindent Neked is és Évának is - minden apró visszajelzésetekért hálás vagyok egy életre! Talán el sem hiszitek mennyit jelentettek ezek…
2018-ban jártunk Imrénél, mert éreztem, hogy valami nem kerek, bár mindenki gyönyörű gömböt látott a fiunkban. Megértettük, mit kell másképp tenni, hogy kell hozzá állni, mivel tudjuk támogatni Őt, hogy tudunk segíteni neki. Támogattuk a sportot, bár lehet, hogy enélkül a tanács nélkül nem tettük volna. Hálásan köszönjük, hatalmas segítség volt minden szó a családi béke, nyugalom, érdekében, illetve az iskolai teljesítmény kényszer negligálására is. Csak ajánlani tudom a bizonytalankodóknak!
Mérföldkő voltál, tényleg kaptunk egy nagy képet. Még a saját önreflexiómhoz is be-bevillannak gondolataid, megfogalmazásaid, példáid. Köszönjük szépen! Haladunk.
Köszönjük, hogy megtisztel a véleményével. A vélemények moderált, szerkesztett formában jelennek meg az oldalon.